fredag 14 oktober 2011

Smygbesöket

Det har ju inte blivit några inlägg de senaste dagarna, och det finns en mycket bra anledning. Jag stack iväg på en kort visit till Göteborg!

Det bestämdes på tisdag eftermiddag i all hast då jag såg en liten öppning att få bilskjuts båda vägarna.
Sagt och gjort gav vi, det vill säga jag och Lennart iväg på onsdagsmorgon. Vi åkte strax efter åtta och resan gick faktiskt oväntat fort. Vi pratade om både det ena och det andra och löste nog några världsproblem på vägen. Vi gjorde ett kortare stopp för att leta efter ett bibelställe och vid 13-tiden så åt vi lunch på en vägkrog vid namn Tössestugan, om jag inte minns fel. Helt okej mat, fina lokaler. Vi gjorde också ett stopp vid Bäckebol för ett snabbesök på Clas Ohlson.

Framme i Göteborg var vi väl kanske kvart över tre.
Mötte uppe Långeman på Centralen och vi slog ihjäl lite tid och snackade lite skit. Vi gjorde också ett stopp på City-Bengans och tjötade lite med Clabbe om det ena och det andra. Väldigt bra tajmat så skulle Jan-E(dvs Långeman) dra hem för att skriva klart sitt arbete och jag åka och möta upp min moder, vilket blev vid Östra Sjukhuset, sedan promenerade vi hem via Hemköp där vi köpte ingredienser till tacos och fortsatte vår vandring hem.

När vi kom hem upptäckte vi att det fanns smörgåstårta i kylen, men det gavs strax ett ypperligt tillfälle att bli av med den också!

Jag hoppade in i duschen och mor började med maten, när jag hade duschat klart så började jag även inspektera mammas nya smartphone, alltså inte en sådan där i-sak, utan en HTC Incredible och hjälpa henne lite med den och ett par saker som hon undrade över.

Och rätt som det var kom Andreas och Lena förbi. Det vill säga min storebror och hans fru. De skulle hämta ägg, och morsan kläckte ur sig dagens kanske dummaste fråga "vill du ha smörgåstårta?" till Andreas, som sken upp vid möjligheten att få lite smörgåstårta.
När vi stod och pratade lite och plockade ägg och smörgåstårta så kom Gerd, mammas och pappas vän som var på besök ifrån Norge.

Maten blev lite försenad på grund av besök och genomgångar av telefonen, men tillslut blev den klar, och gott var det!

Tillslut kom även pappa hem och efter ett tag körde han mig till mormor där jag skulle spendera natten.

När jag kom till mormor så pratade vi en hel del innan det blev dags att sova, om både det ena och det andra, men mycket om tro och bibeln.
Kom väl i säng strax efter elva, och upp igen vid halv åtta, då jag skulle träffa Linnea på Linnéplatsen klockan nio.

Vi hade en frukost-date vilken utspelade sig på Egg & Milk - kanske det minst lämpliga stället för en frukost.




Efter det så blev det ett litet besök på 4-Gott där jag nog köpte den minsta godispåsen jag någonsin köpt faktiskt. Och jag åt inte ens upp allt då det blev kvarlämnat hemma hos Patricia(från och med nu känd som Phatzy) och Jens.

Klockan tolv hade jag en lunch-date, eller kanske snarare en kebab-date med Dennis och Phatzy och Jens, fast Phatzy visste inte om det hela. D
Det var fullsmockat på I <3 Pizza och Phatzy och Jens var inte i samma synk som vi, då Dennis hade ändrat tiden till tolv, då vi sagt 13 ifrån början och 12.30 till Jens.

Phatzy blev rejält överraskad av att se mig i Göteborg, och rätt så glad tror jag nog ;-p
Det blev i alla fall ett bord ledigt lagom i tid tills att vi alla var samlade fast Jens fick lämna då han skulle iväg till jobbet.




Lunchen avhandlades och Dennis åkte hem för att tvätta och jag och Phatzy gick för att göra detsamma. Och för mig att inspektera deras nya lägenhet.
Den var fin! Klart godkänd, fast jag gillar korridorer, eller hallar kanske man säger i lägenheter? Väldigt öppen planlösning. Men som sagt, väldigt fin!
Jag lyckades även tvinga Phatzy att hänga upp en del kläder och ställa i ordning lite skor i garderoben.

När tvätten var klar gav vi oss iväg för att fixa kaffe till Phatzy. Det bar alltså iväg till Vasaplatsen, det förlovade landet för gratis kaffe. I alla fall om man råkar jobba på 7-eleven där. Träffade även Patrik, det vill säga min f.d. chef där och Madde som jobbade lite snabbt. Fick med mig lite Ben & Jerry's-glass som nu ligger, i vad jag hoppas är säkert förvar i Phatzys och Jens frys och väntar på att ätas upp en dag.

Sedan gick vi för att hitta en swedbank-automat och lösa in några femman-lotter och gav oss sedan hem igen. Passade även på att säga hej till Clabbe på City Bengans igen. Man får ju passa på!

Stora delar av kvällen gick åt till att få tag på julmust, vilket krävde besök av alldeles för många affärer, det vill säga tre stycken. Men skam den som ger sig!

Vi inhandlade också fiskpinnar och potatis för middagen. Tyvärr krävde också det några för många butikbesök, det vill säga ett till, för att få tag på potatis då det inte fanns nog. Vi tittade också på ett avsnitt av någon dålig serie vid namn Merlin något något och ett väldigt underligt men roligt YouTube-klipp.

Till middag blev det alltså fiskpinnar och potatismos, och till efterätt:



Sedan blev det nana-kudden och upp vid 07.30 igen för att fara till Orsa.

Även hemresan gick rätt fort, fast lite segare, då jag var väldigt trött. Vi åkte ifrån N-E vid 09.35 ungefär och var framme i Orsa 15.50 och hade då även hunnit med tre stopp. Ett för fika i Mellerud, ett för WC-besök någon stans i Värmland och ett för lunch i Stöllet.

Blev varmt välkomnad tillbaka, och det var skönt att vara framme minst sagt. Gick upp på rummet och vilade lite innan kvällsmaten.

17.30 började så Lövhyddohögtiden med kvällsmat, kycklingpaj och 19.00 var första samlingen i kyrkan som jag skulle spela in.
När det var klart så såg jag på Jägarna och nu är det verkligen dags att sova!

2 kommentarer:

  1. Ser lite knivigt ut att äta ostbågar med kniv och gaffel!

    SvaraRadera
  2. Du, grymmebra bild på äckelfrukosten. Bra fångat :-)

    SvaraRadera