måndag 5 september 2011

Första arbetspasset avklarat.

Då har man gjort sitt första arbetspass, och sitter här på rummet och inväntar lunchen.

Det var med nöd och näppe som jag hann få i mig någon frukost i morse innan morgonsamlingen. Ögonen var trötta och ville inte riktigt öppna sig när klockan ringde. Men jag hann slänga ihop två ostmackor precis i tid och hann ner innan det satte igång och fick hälsa på en hel massa personer. Jag tror jag kommer ihåg namnen på hälften i alla fall. Morgonsamlingen bestod utav bibelläsning följt av snabba genomgångar av funderingar på texten(1 Petr. 4) följt av bön och lite lovsång. En rätt bra start på dagen med andra ord.

Efter detta var det tänkt att jag skulle träffa Bengt som varit föreståndare här på gården för en liten genomgång av vad jag skulle tänkas göra, men han for iväg på ett snabbt möte med en mäklare så jag sattes i arbete direkt istället. Inget större projekt, men i alla fall så jag inte stod sysslolös i väntan på Bengt. Sen samtalade jag och Bengt, mest om vem jag var, om gårdens historia lite granna och vart jag såg mig i det hela. Jag fick några fasta uppgifter för den här veckan, och stående för hela vistelsen. Inga stora uppgifter, men något att börja med. Dels kommer jag att ansvara för att tömma komposten i köket varje dag, och den här veckan ska jag hjälpa till med disken efter middagen och ställa i ordning efter kvällsfikat. I övrigt verkar det som att jag ska ut och plocka lingon.

Sedan var det dags för förmiddagsfikat som bestod av Trunnabakelser(hårt bröd med smör, ost och marmelad) och te eller kaffe. För min del te. Efter fikat (som var färdigt ca 45min senare) sattes jag på att dammsuga, vilket jag gjorde i nästan 2h, så det var ganska mycket ytor att dammsuga. Även lite dammtorkning blev det.

Och nu, ja nu är det dags för lunch. Passande nog är jag riktigt hungrig. Efter lunchen får vi se vad som blir, men det blir nog en rapport om det ikväll, jag ska i alla fall försöka smyga mig ner till biblioteket och hitta mig en bok att läsa.

Matdags!

4 kommentarer:

  1. Snygg bakgrund!! Trevligt med lingon!! Gott med mat!!

    SvaraRadera
  2. Hoppas du hittar en bra bok - och en bra soffa att läsa i!

    SvaraRadera
  3. Vad spännande det låter Mattias, och kul att du känner dig så välkommen, det behöver man ibland. Det låter mysigt det du skriver om. Kommer definitivt att följa den här bloggen.
    //Kristian

    SvaraRadera
  4. @Malena - Ja, jag tror jag hittat både en bra bok och en skön fåtölj. Den jag visade i videon.
    @Kristian - Kul att du har hittat hit! Och ja, det är verkligen härligt att känna sig välkommen!

    SvaraRadera