söndag 4 september 2011

T minus 12 hours (ungefär).

Ja, nu är det bara en natt kvar tills det börjar på "riktigt" här i Orsa. Det börjar kl 08.30 imorgon bitti med morgonsamling och morgonbön.
Sedan vet man inte vart det bär.

Idag har varit en rätt tillbakalutad dag.
Jag vaknade 10.45 ungefär och började dagen med att ringa Marianne det första jag gjorde. Marianne är ena hälften av det par som ville bjuda mig
på middag idag. Hon och hennes man Bengt-Åke. Vi bestämde att jag skulle komma till dem 14.30 på middag, och tiden innan dess spenderade jag
mest med att ta det lugnt och bekanta mig med rummet. Jag testade också duschen, vilket var lite besvärligt innan jag fått fattning på det hela. Det
resulterade i att hela badrumsgolvet blev dränkt. Men nu har jag ju i alla fall koll på hur den fungerar tills nästa gång!

Väl hemma hos Marianne och Bengt-Åke bjöds det på en kycklinggryta inspirerad utav Flygande Jakob, med curry och banan, men också med lite av
ett gratängliknande stuk med ost på toppen. Till detta bjöds det sallad och couscous. Efter det satt vi lite i deras vardagsrum och pratade om framtiden
och även en del om dåtiden. Sedan bjöds det hallonpaj med grädde till efterrätt.

Det märks ganska tydligt i samtalen med dem som är verksamma här på gården att det verkligen saknas ungdomar. Inte så mycket i det som de säger,
men på sättet de säger det. Och att det finns ett skimmer över Trunnagårdens fornstora dagar som får dem att lysa upp lite grann.

De som jag har träffat än så länge har varit väldigt varma och öppna människor. Enkla och raka. Det har varit enkelt att prata med dem, och de har
verkligen fått mig att känna mig välkommen, även om det till stor del varit på helt olika sätt.

Jag spelade in en liten video för att visa lite bättre hur jag bor, och jag ber om ursäkt för att ni får sitta med huvudet på sned när ni tittar på den, men
när jag upptäckte att det blev så(tänkte helt enkelt inte på det sättet när jag spelade in) så hade jag redan spenderat nästan 4h med att överföra filmen.
Så det får bli som det blev.



Hörs imorgon!

6 kommentarer:

  1. Alltid trevligt med lite rörliga bilder! Nu har man lite bättre bild av hur du bor :)

    SvaraRadera
  2. Walk-in-closet - grymt! Roligt att du fått stöta på bra människor.

    Vi glömde totalt bort till hejdå-kalas, har inga ursäkter! Hade varit roligt att ses och hoppas det kommer möjlighet till det inom en ej för avlägsen framtid, trots avståndet numera :)

    SvaraRadera
  3. Tur man kan vrida sin datorskärm! ;)

    Ser ju riktigt mysigt ut! Och gött att det känns bra redan så här i början! Hoppas det fortsätter lika positivt!

    Gud välsigne dig!

    SvaraRadera
  4. Oväntad twist på slutet!! Undrar just vem som satt den där? Och vad korset i mitten vill, ihop med hammaren, skäran och OS-ringarna?

    Det ser jättefint ut Mattias. Hoppas det fortsätter kännas bra!! Kram

    SvaraRadera
  5. Åhh va roligt med både utförlig text och film (!!!!) Det ser hur fint ut som helst och va fantastiskt att du känner dig välkomnad. Inläggen går helt i min stil - inget att klaga på ;) (En film på området för senare inlägg skulle kanske kunna vara något?!...)

    Väntar med spänning att få höra hur den första dagen på gården var!

    Frid/ M

    SvaraRadera
  6. @Hanna - Ah, sånt händer. Om inte annat kommer jag väl hem till Göteborg vid jul oavsett hur framtiden blir i övrigt.

    @Linnea - Ja du, den bilden ger väldigt mixade signaler, jag gillar dock att konstnären har fått in Jesus mitt i allt det andra som pågår i livet. Ja, så vill jag se på det.

    @Malena - Ja, jag hade faktiskt tänkt göra något sådant, en film på området dvs, när kameran orkar lite mer, glömde den visst på över natten..

    SvaraRadera