tisdag 6 september 2011

I lingonskogen...

... där finns det lingon. Och mer lingon. Och ännu mer lingon. Och även en hel del blåbär faktiskt.






Idag var jag alltså ute och plockade lingon, det blev väl en cirka 18 skapliga liter på de knappa 3 timmarna jag var ute och plockade. Snigelfart jämfört med en del. Tror han som plockade flest på samma tid fick ihop en 80-90 liter. Sanslöst. Jag tog det ju dock rätt lugnt, och njöt mest av att vara ute i skogen och inte behöva göra speciellt mycket mer än vad jag ville utav det. Vädret var härligt, förutom när det kom en störtskur efter fikat, det var inte lika trevligt, men inget förödande precis. På morgonen innan lingonplockningen hade det varit frukost, som jag idag hann med, eftersom jag slapp göra den själv, det var bara att ta för sig när jag kom ner i morse. Efter frukost morgonsamling, extended edition eftersom det är lingonplockarvecka och därefter avresa till skogarna. Vi åkte ungefär 40minuter på en grusväg rakt ut i skogen, tills vägen bokstavligen tog slut. Där fanns ett enormt lingonfält. Och så mycket lingon det fanns! Vart man än vände sig så var det bara fullt av de små röda bären. Sanslöst!

Klockan 12 var det fikadags och det var välkommet efter två timmars räfsande i risen efter lingon kan jag säga! Efter det blev det ett kort pass till för mig bland risen, då jag och Margareta skulle åka in till gården tidigare för att hjälpa till med maten, på dagens meny stod fiskgratäng. Efter maten var det till att plocka undan och diska, och gå ut med komposten. Haft en liten paus nu efter det, och ska strax gå ner och vara med på kvällssamlingen som följs av lite kvällsfika som jag ansvarar för. Imorgon ska jag även hjälpa till med att diska undan efter frukosten, och sedan får jag ledigt på förmiddagen fram till lunch. Efter lunchen är jag satt på lingonrensning å Trunnagårdens vägnar.

Hann börja lite smått på boken jag lånade i biblioteket igår, läste förordet, och även fast den är skriven på 70-talet känns den otroligt aktuell. Förordet tar upp väldigt mycket om hur många olika slags revolutioner som pågår runtomkring i världen just nu, känns det träffande i våra dagar eller vad?! Ska bli väldigt intressant att läsa kapitel ett senare i afton. Nu kvällssamling.

Förresten, vill man se fler bilder så kommer jag lägga upp mer på Facebook, tycker det blir så jobbigt med för mycket bilder i inläggen här, men de "viktigaste" hamnar ju här, så klart.


Någon som kan säga mig vad det här är?


2 kommentarer:

  1. Lingon-vecka för dig nu alltså... :P

    SvaraRadera
  2. Ja, kan väl bjuda på EN i mitt liv iaf, med tanke på hur många en del får ge igenom ;)

    SvaraRadera